KONTORTELEFON: 62 50 97 55
man-fre 08:00–15:30
Kategorier
Andre nyheter Fysisk aktivitet og friluftsliv Sagatun Brukerstyrt Senter

En fantastisk sommerferietur til Ålesund!

Sagatun Brukerstyrt Senters sommerferietur 2023, gikk til nydelige Ålesund. Her fikk vi oppleve både fjell og sjø, og et nydelig vær. Sol og fint vær er ingen selvfølge på Vestlandet langs kysten, men så heldige var vi. Turen varte fra mandag til fredag inkludert begge reisedagene.

Til sammen var vi 20 mennesker på tur, med en blanding av både brukere og ansatte fra Sagatun. Zanto var turens firbeinte som til stor glede for noen, gjerne ville ha masse kos. Det har vært en helt fantastisk tur med ulike utfordringer hvor mange opplevde mestring. Det har vært et helt unikt fellesskap med masse humor, glede og støtte. Ikke minst, vi har sammen skapt gode minner som vi tar med oss videre i ryggsekken. Mange minner har blitt foreviget gjennom foto. Det kan du se lenger ned i innlegget.

Mandag 12.06.: Vi kjørte minibuss og Sagavanen opp, og med tre ulike stopp på veien var vi fremme etter ca. åtte timer. Bare stoppepausene var et eventyr i seg selv, da vi stoppet i Fåvang, Dombås og Trollveggen. Vel fremme i Ålesund og Voldsdalen camping var det på tide å finne sin romkamerat og hytte. Vi hadde ulike hytter med to soveplasser, og en stor hytte med åtte soveplasser. Campingen lå et lite steinkast fra sjøen, med mulighet for både bilder og bading. Etter å ha kommet oss på plass og fått handlet inn til middag, ble det grilling av pølser og hamburgere til middag. Etter endt middag var alle fornøyde og spente på ferien videre.

Tirsdag 13.06.: I dag var dagen for Atlanterhavsparken. Noe vi alle hadde gledet oss til. Det er et stort akvarium med masse fint å se på. Vi fikk også gleden av å oppleve at en sel hadde blitt født natten før, og den var jo bare så søt! Så fikk vi være med på mating av fiskene i det største akvariet, hvor en dykker matet fiskene mens vi fikk se på utsiden av glasset. Vi fikk også være med på mating av oterne, hvor den ansatte kunne fortelle oss om de ulike personlighetene til oterne og svarte på spørsmål folk måtte ha. Etter noen timer i parken var det på tide å utforske Ålesund by, og for et vakkert sted. Det ble shopping og et besøk på café. Kveldens middag var kylling og pasta.

Onsdag 14.06.: Planen for denne dagen var tur på båten Parat 3. 18 personer hadde en helt fantastisk tur, og vi fikk til sammen hele fire fisker. Vi fikk en omvisning fra båten hvor vi fikk se unike steder. Vi fikk se ulike øyer og en steinbru. Skippern på båten var en skikkelig ildsjel som spredde engasjementet sitt for Ålesund med oss. Vi hadde med oss veldig god mat som hadde blitt laget på Sagatun, som vi varmet opp på båten. De to siste som ikke var med på båtturen tok en liten runde i byen og laget en overraskelses-quiz til gjengen. Dessverre var ikke fiskene store nok til å bli spist til middag, så dagens middag ble laks fra butikken. Det gjorde ingenting, fordi alle var veldig fornøyde likevel. På kvelden ble det kåret verdige vinnere av quizen og utdeling av premie. Ingen ble glemt, så det ble kjærlighet på pinne som trøstepremie til alle. På kvelden var det mange som spilte kort og yatzy. Torsdag 15.06.: Denne dagen var det duket for tidenes mestringstur opp byfjellet Aksla. Opp Aksla gikk vi 418 trappetrinn opp til toppen, med en nydelig utsikt underveis og på toppen. Mange fikk utfordret seg på høydeskrekken sin med god støtte fra hverandre. Det er var en fantastisk tur med masse mestringsopplevelser og fellesskap. Turens siste middag ble grilling, noe alle var fornøyd med. Noen av oss hadde snakket om å bade på campingen hele turen, men hadde utsatt badingen i frykt for at det skulle være veldig kaldt. I kveld var siste muligheten, og vi hoppet i det. Det var jo til vår store overraskelse helt nydelig, og vi burde virkelig ha gjort det tidligere på turen. Resten av kvelden var duket for ferieturens siste yatzy-runde. Fredag 16.06.: Etter inntatt frokost, pakking og rydding av rommene, var det på tide å vende nesen hjemover. Første pausestopp var ved Slettafossen, og wow, så nydelig. Ekstremt mye vann rant i fossen og den laget masse lyd. Dråpene fra fossen laget en regnbue fra sollyset. Etter at dagens første is var spist reiste vi videre til lunsjstopp på Dombås. Siste pausestopp var i Fåvang, og til vår store overraskelse var det en kjempestor statue av skjellethodet til en mammut. Den var det mange av oss som ikke hadde sett på veien til. Siste stopp var Sagatun Brukerstyrt Senter.

Noen sitater om ferieturen fra brukere:

– For en flott ferietur så langt! Veldig fin biltur første dagen, gjennom flott natur fra fjell til fjord. Atlanterhavsparken lå aldeles nydelig til, og var en fin og rolig første aktivitetsdag. Båtturen på onsdag var helt utrolig, med flinke og enestående folk som stilte opp frivillig. Campingen er enkel med små mangler, men ligger flott til og er helt greit. Fine turområder. Fint opplegg fra Sagatun! Herlige folk, og utrolig flaks med været. Mann 58.

– En tur med fine opplevelser, flott natur, med muligheter for mye gjennom flere dager. Man lærer hverandre å kjenne på en helt annen måte, som er veldig positivt for alle. Her har vi vært en god sammensveiset gjeng, men klart å bruke tiden så godt vi har kunnet med de fleste. Båtturen på Parat 3 var en god og frisk opplevelse for oss alle. Mange fikk i etterkant kjent på den gode friske sjølufta. I dag har vi gått 418 trappetrinn med lunsj på en gapahuk i nærheten, og så dro vi tilbake til campen. Vi valgte ulike ting vi ville gjøre etterpå igjen. Noen dro på shopping, noen valgte å slappe av, noen handlet og noen dro på café i Ålesund. Å dele bosted med flere har gått greit, men har vært uvant for min del, men man lærer av også det. Tusen takk for turen, med et vær vi bare kunne drømme om å få. Helt perfekt. Gode opplevelser skaper vi sammen med andre, og med gode minner og bilder Kvinne 35.

– Tipp, topp, tommel opp! Kjempebra tur og innholdsrik. Mann 48.

– Beste ferien ever!! Fått oppleve både sjøliv og fjell. Veldig heldig med toroms leilighet. Hele rekka har blitt døpt til: Tertitten borettslag. Ønskekonsertene har virkelig vært fantastiske! Matordningen får terningkast seks! Ingen konflikter! Kan ikke beskrives med ord hvor flott denne turen har vært. Tusen takk! Kvinne 54.

– En sommerferietur med Sagatun Brukerstyrt Senter er alltid en fornøyelse. Denne gangen ble det båttur og Atlanterhavsparken. Herlige opplevelser. Feriens høydepunkt for meg var toppturen til Aksla, med 418 trappetrinn. Det er ikke så dårlig for en 70-åring med dårlige bein. Denne turen glemmer jeg ikke! Mann 70.

– Takk til Sagasolreiser! Superhyggelig ferietur med innholdsrike opplevelser og utfordringer. Største inntrykket mitt var på toppen av Aksla etter å ha holdt følge med en gammel fotballtrener på 70 år, og vi på toppen ler og gråter en stolt tår. Mann 42.

– En stor opplevelse man tar med seg hjem. Gode minner for livet. Tusen takk for en kjempefin tur. Godt for helse og sjel. Frister til gjentakelse. Mann 52.

– Denne turen har vært nettopp det jeg trengte! Sosiale sammenkomster har vært vanskelig det siste året. Men denne turen har derfor hjulpet meg å kjenne meg selv bedre. Atlanterhavsparken var kjempefin og Aksla var utfordrende. Å dele rom med den jeg delte med var tipp topp tommel opp! Tusen takk. Kvinne 35.

– For en fantastisk tur! Etter mye planlegging, mye fram og tilbake, fikk vi til et tilbud som omfavnet alle. Fra nydelig natur, gode aktiviteter, deilig vær og godt selskap, ble det en utrolig opplevelse med mestringsfølelser. Jeg personlig, og forhåpentligvis de fleste, oppnådde eller gjorde noe de kan være stolte av. Hundre prosent suksessfullt og en god avslutning på min brukerstyretermin. Kvinne 28.

– En helt fantastisk tur! For noen fine mennesker å være på tur med. Atlanterhavsparken var veldig fin, og vi var heldige å få se en helt fersk selunge. Båtturen med Parat 3 var kjempeflott. Aksla, med alle trappetrinnene var gøy. Bussturen opp og ned, gikk smooth med fine stopp. Jeg er stolt av å være en del av denne gjengen. Kvinne 50.

Tusen takk for en fantastisk sommerferietur! Og takk til alle som har organisert alt fra planlegging til matlaging. Dere har gjort en enestående jobb!