Kategorier
Andre nyheter Sagatun Recoveryskole

«Pårørendecafe onsdag 29. mai»

Pårørendecafe er et samarbeid mellom Sagatun Recovery og LPP Midt Hedmark. Det er et tilbud til deg som pårørende som ønsker et støttende felleskap med andre pårørende. Det er en arena der en kan snakke om egne erfaringer og møte likesinnede. Denne onsdagen hadde vi besøk av Marit Alver-Jacobsen fra pasient og brukerombudet. De hjelper pasienter, brukere og pårørende med råd, veiledning og bistand i møte med helsetjenesten. All hjelp er gratis, og de har taushetsplikt. En kan også være anonym når en tar kontakt. De jobber tverrfaglig der både helsefaglig og juridisk kompetanse er representert. Marit Alver – Jacobsen informerte om jobben de gjør generelt og opp imot pårørende sitt ståsted og hvordan de kan bli involvert på en god måte. De arbeider med å forbedre tjenestene, og skal ikke senke kravene til framtidens helsetjenester. De er også opptatt av å nå de unge og har samarbeid med ung

Pasient og brukerombudet gir råd og veiledning, hvor man kan henvende seg, hvordan man skal klage, for eksempel når har fått avslag på tjenester, mange pårørende innen psykisk helse og eldreomsorgen opplever dette, er mangel på informasjon og medvirkning. Noen opplever manglende verdighet i tjenestene, som følge av manglende kommunikasjon, manglende oppfølging, særlig etter utskriving, når det kreves «særlig omsorgsfull atferd. Dette var noe av det Marit Alver-Jacobsen tok opp.

Hun snakket også om hvordan involvere pårørende på en og måte, samhandle til brukers beste og hvordan kommunene kan innrette seg for å få til denne dialogen.

  • Nærmeste pårørende har særlige rettigheter.
  • Kan ha flere «pårørende»
  • Pårørende har ingen omsorgsplikt, men mange pårørende kan bidra med det de kan, dette bør helsetjenestene ha en løpende dialog med de pårørende om
  • Pårørende har rett til støtte og veiledning som pårørende, hvem har ansvaret, knyttet til den tjenesten som gis. Primærkontakt?
  • Krav om omsorgsstønad
  • Ingen rettighet for enkeltmennesket, men en plikt kommunen har å tilby

Pårørendes klagerett

  • Ikke egne rettigheter og behov innfridd
  • Anmode om tilsyn om pasienten ikke er samtykkekompetent

Det ble også tatt opp samtykkekompetanse som begrep, vs. beslutningskompetanse. Pasient og brukerombudet har gitt høringssvar der de støtter å heller bruke beslutningskompetanse.

Vi takker Marit Alve-Jacobsen for en viktig orientering om deres arbeid, og viktigheten av ivaretakelse av de pårørende også. Takk til alle som møtte opp og bidro med gode innspill, spørsmål og samtaler.