Dette utsagnet er hentet fra deltakernes evaluering av recoverykurset, Sagatun Recovery holdt for et nyopprettet ambulerende team i Gausdal kommune i august 2025. Vi fra Sagatun Recovery, holdt et to dagers recoverykurs i kommunen. Teamet skal favne den gruppa mennesker som faller mellom de allerede etablerte tilbudene i Gausdal, og det var et uttalt ønske at tjenesten skal være recoveryorientert. Å ta utgangspunkt i brukernes interesser, kompetanser og eventuelle nettverk er recoveryorientering i praksis. Det samme er å utvikle en hjelpende relasjon der brukeren – og ikke systemet – står i sentrum.
Fleksibilitet og individuelle løsninger.
Teamet vi møtte i Gausdal kommune hadde mye kunnskap og erfaring og klare tanker om hvorfor de ville jobbe mer recoveryorientert. Å bygge på den kunnskapen og de arbeidsmetodene som allerede fantes i kommunen fra før, var en god måte å stake ut vegen videre på. På denne måten sikres praksis som tar hensyn til innbyggernes behov og kommunens egenart og praktiske rammer.
Med seg i verktøykassa hadde kursholderne Kårhild, Stine og Berit fra Sagatun Recovery både teoretisk og praktisk kunnskap om recoveryorientert arbeid, i tillegg til egne erfaringer som brukere av systemet.

«Fine dager for felles kunnskap. Verdigrunnlaget er svært viktig.»
Kursdagene ble gjennomført som en type workshop med teorigjennomgang, refleksjonsoppgaver, erfaringsutveksling og diskusjon, og dagene ble avsluttet med utforming av konkrete problemstillinger å arbeide videre med. Kursdagene la opp til dialog og aktivitet, og det var en åpen, interessert og reflektert gruppe mennesker som tok imot det Sagatun kom med. Recovery er ikke bare en måte å arbeide på; det er også verdier, holdninger og menneskesyn som stadig må diskuteres og «holdes varmt» blant de ansatte.

«Det at flere av kursholderne har egenerfaring gir budskapet mer tyngde.»
Sagatun tar erfaringskunnskap på alvor, og ser hvor viktig det er for tjenesteutvikling at brukerens erfaringer og kunnskap blir likestilt med fagkunnskap. Dette kan bidra til at brukeren faktisk opplever ytelsen som en reell hjelp til bedre livskvalitet og en mer meningsfull hverdag. Dette er helt i tråd med ulike rammeverk for framtidas helse- og velferdstjenester som legger stor vekt på brukermedvirkning og på bærekraftige og robuste løsninger.
Tilbakemeldinger fra deltakere på kurset:
- Jeg synes kursdagene har vært gode. Fordeling av teori, refleksjoner og deling av egenerfaring. Det at flere av kursholderne har egenerfaring gir budskapet mer tyngde.
- Fine dager for felles kunnskap. Verdigrunnlaget er svært viktig.
- Fint å høre om erfaringer fra egen tjeneste. Flott med kombinasjon av teori og kursholdere som deler av egen-, og personlig kunnskap og erfaring!
Hva er det viktigste du tar med deg fra kurset?
- At vi skal bli bedre på brukermedvirkning.
- Ny kunnskap og optimisme med tanke på kommende arbeidshverdag.
- Informasjon om brukermedvirkning og recovery som metode.
- Viktigheten av å bruke tid sammen som team til felles forståelse og felles forankring.
- At erfaringskompetanse anerkjennes på lik linje som annen kompetanse.
- CHIME modellen.
- Fokuset på betydningen av ansvarliggjøring, men også viktigheten av å ha behandling sammen med recoverybasert arbeid.
- Det gjenkjennbare og allmennmenneskelige. At dette er noe vi, kan få til.
Sagatun Recovery ønsker det ambulerende teamet all mulig lykke framover med det viktige arbeidet de utfører i Gausdal kommune!
